Integracja sensoryczna
INTEGRACJA SENSORYCZNA
System zajęć: zaoczny (sobota, niedziela), zjazdy średnio co 2 tygodnie.
Opis:
Celem studiów podyplomowych jest wyposażenie absolwentów w wiedzę i umiejętności dotyczące anatomii i fizjologii, psychologii rozwoju, teorii i praktyki dotyczącej terapii integracji sensorycznej i jej wpływu na rozwój emocjonalny, ruchowy i poznawczy dziecka. Zapoznanie z dysfunkcjami Integracji Sensorycznej i ich wpływem na funkcjonowanie dziecka. Studia mają na celu przygotowanie absolwentów do prowadzenia samodzielnej obserwacji diagnostyczno – klinicznej dziecka oraz określenia pełnej diagnozy i stosowania terapii zaburzeń procesów integracji sensorycznej.
Adresaci: Studia przeznaczone są dla osób posiadających przygotowanie pedagogiczne, a także dla absolwentów kierunków pedagogika, psychologia, pedagogika specjalna, logopedia itp.
Absolwenci uzyskują kwalifikacje w zakresie Integracji Sensorycznej potwierdzone Świadectwem ukończenia studiów podyplomowych. Ukończenie studiów podyplomowych uprawnia do pracy do
z osobami, u których występują dysfunkcje SI w publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych, medycznych i terapeutycznych.
Absolwent jest uprawniony do diagnozowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej, posiada kwalifikacje do prowadzenia obserwacji, diagnozy i terapii SI. Absolwent ma uprawnienia do pracy
w publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych, medycznych i terapeutycznych.
Ramowy program studiów:
- Psychologia rozwojowa.
- Rozwój sensoryczny dziecka od 0 do 3 roku życia.
- Budowa i funkcjonowanie zmysłów aspekt medyczny – równowaga, wzrok, słuch, dotyk, smak.
- Klasyfikacja zaburzeń przetwarzania sensorycznego.
- Poradnictwo i orzecznictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami rozwoju.
- Logopedyczne aspekty terapii integracji sensorycznej.
- Neurologia dziecięca.
- Neurologiczne podstawy integracji sensorycznej.
- Neuropsychologia kliniczna.
- Organizacja terapii SI w różnych placówkach.
- Diagnoza i terapia SI u dzieci z różnymi deficytami.
- Arkusze obserwacji integracji sensorycznej.
- Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w SI u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
- Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w SI u dzieci ze Spektrum Autyzmu.
- Programowanie terapii w zaburzeniach integracji sensorycznej.
- Sala doświadczania świata.
- Stymulacja polisensoryczna.
- Sytuacja rodziny dziecka z deficytami sensorycznymi.
- Terapia SI, a inne psychologiczno-pedagogiczne metody terapeutyczne.
- Terapie neurorozwojowe i wspomagające.
- Warsztat pracy terapeuty SI.
- Wpływ zaburzeń SI na życie emocjonalne i społeczne dziecka oraz na jego umiejętności szkolne.
Dodatkowe informacje:
- Zajęcia odbywają się w salach wyposażonych w sprzęt multimedialny
- Zajęcia praktyczne odbywają się salach przeznaczonych do terapii IS
Kadra wykładowców:
Specjaliści zajmujący się integracją sensoryczną, pedagogiką przedszkolną i wczesnoszkolną, opiekuńczo-wychowawczą, oligofrenopedagogiką, pedagogiką specjalną, społeczną, psychologią, prawem, medycyną, praktycy zawodu.