Reforma edukacji. Opinia ZNP
17 października 2016
Żądamy WYCOFANIA PROJEKTU USTAWY!
Związek przekazał minister edukacji Annie Zalewskiej opinię do projektu ustawy Prawo oświatowe, projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.
W części pierwszej ZNP przedstawia stanowisko ogólne, czyli postulat NATYCHMIASTOWEGO WYCOFANIA PROJEKTU USTAWY i rozpoczęcia szerokiej debaty dotyczącej rzeczywistych problemów edukacji. W dalszych częściach znajdują się uwagi szczegółowe.
W opinii ZNP czytamy m.in.: „W przypadku projektowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmiany ustroju szkolnego brak jest głębszej analizy stanu polskiej edukacji, a tym samym merytorycznego uzasadnienia dla proponowanych zmian – nie zostały one bowiem poparte ani badaniami, ani postępem nauki Likwidacja gimnazjów i reorganizacja sieci szkół spowoduje pogorszenie jakości kształcenia i warunków nauczania. (…) W związku z powyższym wnosimy o wycofanie projektowanych zmian systemowych dotyczących nowego ustroju szkolnego wraz ze wszystkimi zapisami określającymi ich konsekwencje w sferze stosunków pracy nauczycieli i pozostałych pracowników szkół.
W ocenie Związku Nauczycielstwa Polskiego doskonalenie systemu oświaty wymaga propozycji przemyślanych, dopracowanych i uzgodnionych ze środowiskiem rodziców, nauczycieli i samorządów. ZNP ma świadomość zmian zachodzących we współczesnym świecie i zdaje sobie sprawę, że w interesie młodego pokolenia szkoła musi sprostać tym wyzwaniom. Środowisko pracowników oświaty doskonale to rozumie i jest gotowe do realizacji nowych zadań. Problem nie leży w istniejącym ustroju szkolnym. Zmiany potrzebne są w podstawach programowych, doposażeniu szkół i warsztatu pracy nauczyciela. Zmienić powinien się też sposób doskonalenia nauczycieli i kształcenia przyszłych pedagogów.
Nauczeni doświadczeniem mamy pewność, że polskiej oświaty nie stać, aby po raz kolejny zaczynała od zera. Dlatego proponujemy, by – nie burząc struktury szkolnictwa – podjąć rzeczywiste działania zmierzające do wypracowania jak najlepszych rozwiązań zakresie:
• niezbędnych korekt programowych i organizacyjnych,
• doskonalenia systemu edukacji, opieki i wychowania,
• doskonalenia systemu wsparcia dla uczniów,
• tworzenia równych szans edukacyjnych,
• funkcjonowania nadzoru pedagogicznego,
• dostosowania systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli do wyzwań współczesnej szkoły,
• finansowania zadań edukacyjnych, w tym kształtowania wynagrodzeń pracowników oświaty.